الثلاثاء، ٣١ يوليو ٢٠٠٧

شيخ وشيطانان


كان فيه اتنين شباب في سن التلاتينات تقريبا وكانوا زبالة بمعنى الكلمة

واحد اسمه عادل والتاني اسمه حازم وكانوا شغالين مع بعض في نفس الشغل وساكنين مع بعض في نفس المنطقه

المهم في يوم جيه عادل وقال لحازم انا اتعرفت على زوجة امام المسجد وهي عايزاني النهارده على العشا بس انا عايز منك خدمه

راح حازم انشكح كده وقاله : قشطه ياريس . انا عنيا ليك .

عادل قاله انا عايزك كل يوم تشغل امام المسجد وتقعد تتكلم معاه في اي تهجيص لحد ما خلص مصلحتي- لحسن يطب علينا فجأة- وأول مايخرج من المسجد اديني رنه

حازم وافق وكان اخر انبساط وايه : كل يوم يقعد مع الشيخ في المسجد بعد العشا ويشغله واول ما ييجي مروح يروح مدي لصاحبه رنه


وظل الحال لاسابيع بل لشهور


ولكن من كتر قاعدة حازم مع الشيخ اتصاحب عليه وحبه


وطبعا ( زي ما الفيلم العربي بيقول ) ان ضميره وجعه وقرر يقول للشيخ


فجه في يوم وبيقوله يا شيخنا : انا مكنتش بقعد اتكلم معاك كده لله في لله

انا كنت بستكردك ( فيما معناه يعني - هو مقالش كده للشيخ - عيب !!)


الشيخ قاله : ليه يا بني انت بتقول كده ؟!!


فحازم راح حاكيله القصة من الالف الى الياء وهو ينظر خجلا الى سجاد المسجد وكاد ان يبكي من شدة العار الذي فعله

وكان ينتظر صفعة الشيخ له على وجهه

ففوجئ برد الشيخ وهو يقول :

انا يا بني مش متجوز اصلا!!!





ترى

زوجة من كان يواعدها عادل ؟

. . . . .


القصة دي مش من تأليفي

ولكني قريتها


القصة دي ذكرتني بالحديث اللي بيقول :

البر لايبلى - والذنب لا يفنى - والديان لا يموت

افعل ماشئت

فكما تدين تدان

هناك ٨ تعليقات:

photo.noisrael.com يقول...

قصة عن الف قصة
ها ها
(( انا يا بني مش متجوز اصلا ))
:)

ونعاونوا على البر والتوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان

رضوى يقول...

فعلا كما تدين تدان

الحياة مليانه حاجات كتير اوى لو وقفنا عندها هنتعلم مش نغلط غلطات مميته

بتهيألى القصة دى كانت نقطة تحول فى حياة حازم

جزاكم الله خيرا

قصة معبرة

hasomi يقول...

قصة جامده جدااا..

thxxxxxxxxxxx

7amza يقول...

photo.noisrael.com
اولا مدونتك أكثر من رائعه - هبقى اجي احط شوية صور عندك ان شاء الله (:
وثانيا شكرا لتعليقك
---------------------------
اختنا بحب الحق :
جزاكي الله خيرا على التعليق
واعتقد انها كانت فعلا نقطة فاصلة في حياته -- كما يجب علينا نحن أن نقف دوما لنتعلم مما حولنا
---------------------------
حاسومي :
عفوا يا ...
:) بلاش شتيمةهنا
خليها عالماسنجر احسن :p

اسلام رفاعى يقول...

عذرا للتحليق خارج السرب
من اجل رفع الظلم عن المظلومين
ادعوك للمشاركة فى حملة رفع الظلم عن طلاب الاسكندرية المختطفين
التفاصيل بمدونتى

محمد محيي الدين يقول...

انت بتجيب الحاجات دي منين يا حمزة :D

الزهراء يقول...

حضرتك لخصت القصة ف كلمتين

افعل ماشئت

كما تدين تدان



وفعلا بتلاقي اما تعمل حاجة صح او غلط

بتترد لك

حتي لو مش في وقتها

جزاك الله خيرا يا دكتور

=============

انا تقريبا اول مرة اعلق هنا
بس انا جيت هنا قبل كدا
بس المشكله اني باجي بكون مستعجلة
ش بلحق اكتب كومنت

المدونة جميلة جدااا
دكتور حمزة ودكتور حاسومي

ربنا يديم اخوتكم :):)

نداء خفي يقول...

قصة رائعة